De wekker gaat af om 7 uur. Nog niet helemaal wakker stap je
uit bed en maakt je klaar voor een werkdag. Maar voordat je naar het werk gaat
eerst even een goed ontbijt met uiteraard een lekker kopje koffie. Tijdens het
ontbijt ga je lekker voor de TV zitten of misschien aan tafel met de krant.
Vervolgens ga je in de auto zitten en rijdt naar het werk.

Na zo’n 8 uur achter
je bureau gezeten te hebben zit de werkdag erop en wissel je de bureaustoel
weer in voor de autostoel. Gelukkig is het avondeten al klaar, dus je kunt aanschuiven
aan tafel en gaan eten, zittend. Na het eten nog even neerploffen op de bank om
het eten te laten zakken, heerlijk.

Na dit ritueel wordt het toch wel tijd om naar de
sportschool te gaan om de dagelijkse hoeveelheid benodigde beweging te krijgen.
Je loopt de fitnessruimte in en gaat 20 minuten op de fiets zitten. ”Zo. 150
calorieën verbrand.” Tijd om nog het vaste rondje krachtapparaten te doen. Met
de gele knop stel je de stoelhoogte in, want je moet wel op de juiste hoogte
gaan zitten.

Oké, mijn punt is inmiddels wel duidelijk. Tegenwoordig zit men te veel. Zo extreem als hierboven geschetst zal het in de meeste gevallen niet zijn, maar de kans dat je dit bericht zittend leest is behoorlijk groot.

Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat langdurig
stilzitten enorm schadelijk is voor de gezondheid. Zo vergroot het de kans op
overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten en daarnaast zijn (lage)
rugklachten ook een veelvoorkomend probleem.

In veel gevallen zoals met een zittend beroep kom je er ook
niet onderuit. Gelukkig zijn er wel enkele tips die je zeker op weg kunnen
helpen. Sta ieder half uur even op, pak regelmatig een glas water, maak buiten tijdens de pauze een wandeling, gebruik de trap
i.p.v. de lift, laat de auto wat vaker staan en stap op de fiets.

Zelfs tijdens het sporten zijn mensen vaak een uur lang
‘zittend’ aan het bewegen. Dit is echt enorm jammer. Als je wilt afvallen of
als je rugklachten hebt door bijvoorbeeld een beroep waarbij je veel zit, is
het aan te raden om een groot deel van je training juist staand af te werken. Denk
aan functionele oefeningen als de squat, lunge, deadlift, barbel row, push-up
en de plank. Hierdoor werken er meerdere spiergroepen samen en zal je meer
calorieën verbranden. Daarnaast wordt je lichaamshouding verbeterd en dat kan
veel rugklachten wegnemen.

Het wordt tijd om vaste krachtapparaten (deels) achter je te
laten en je eigen lichaam als apparaat te gebruiken. Kijk op mijn website om te lezen hoe ik jou daarbij kan helpen.