Bij compound oefeningen worden meerdere spiergroepen en
gewrichten tegelijk aan het werk gezet, met als gevolg meer lichaams- en
krachtinspanning. Om deze reden mogen compound oefeningen niet ontbreken in een
goed en effectief trainingsschema. Denk aan oefeningen zoals de: Squat, Deadlift,
Bench Press, Barbell Row, Overhead Press, Pull- en Chin-up, en de dip.

Hieronder enkele
voordelen:

Meer calorieën verbranden
tijdens de training:

Door meerdere spiergroepen tegelijkertijd aan te spreken,
wordt meer zuurstof van je lichaam vereist. Hierdoor zal je lichaam meer
energie verbruiken en dus meer calorieën verbranden.

Verbetering
spiercoördinatie:

Tijdens compound oefeningen moeten meerdere spiergroepen
tegelijkertijd samenwerken om de beweging gecontroleerd te houden en deze met de
juiste techniek uit te voeren. Dankzij deze samenwerking tussen meerdere
spiergroepen verbeterd je spiercoördinatie en balans.

Neem bijvoorbeeld een ‘Lunge’. De eerste keer dat je een
Lunge probeert te maken merk je dat het lastig is om een goede balans te
houden. Nadat je deze oefening een aantal keer gedaan hebt lukt het steeds beter
om de balans te bewaren. De samenwerking tussen verschillende spiergroepen
verbeterd en daardoor ook je balans. Dit zal goed van pas komen in het
dagelijks leven, of tijdens andere sporten die je doet.

Versterkt de core:

Je core bestaat uit veel meer dan alleen de buikspieren.
Core betekend letterlijk kern en hiermee bedoelen we het gebied rondom de rug,
buik en bekken. De core zorgt ervoor dat het gehele lichaam in een staande
positie kan blijven en vanuit deze positie worden alle bewegingen die je maakt
ingezet.

Niet onbelangrijk dus, een sterke core. Aangezien je bij de
eerder genoemde ‘compound oefeningen’ de bewegingen inzet vanuit een staande
positie, zet je de core aan het werk. Hierdoor wordt deze sterker en beter
getraind.

Helpt
(lage)rugklachten verminderen:

In de meeste gevallen wordt rugpijn veroorzaakt door een
slechte lichaamshouding. Dit kan komen doordat je de hele dag zit, de hele dag
staat, fysiek zwaar werk verricht, van nature een verkeerde lichaamshouding
hebt, of tijdens het sporten een verkeerde houding aanneemt.

Om deze problemen te verminderen of zelfs te verhelpen moet
je in beweging komen en de core sterker maken. Hier zijn compound oefeningen
uitermate geschikt voor. Heb je last van rugklachten? Begin er niet zomaar aan.
Vraag hulp!

Je bent eerder in
staat om zwaarder te tillen en dus meer kracht op te bouwen:

Is het je doel om sterker te worden of beter te presteren in
de sport die je beoefend? Dan kunnen de compound oefeningen niet ontbreken in
je trainingsschema. Doordat deze samengestelde oefeningen over meerdere spieren
en gewrichten lopen, ben je eerder in staat om meer kracht op te bouwen en
zwaarder te tillen. Dit heeft een gunstig effect voor de toename van
spiermassa. Daarnaast gaat deze extra kracht je ook verder helpen in andere
sporten.


Let op!

Compound oefeningen hebben een hogere
moeilijkheidsgraad dan oefeningen op vaste krachttoestellen. Daarom is het belangrijk
om eerst de techniek goed onder de knie te krijgen voordat je het gewicht
verhoogd. Wil je hier meer over weten, of heb je hulp nodig bij het aanleren van de juiste techniek? Neem dan gerust contact op.